"اطلس ولی سونگو: اولین کتابی است که ولی سونگو را به عنوان یک واقعیت تاریخی آشکار می کند"

این کتاب با استفاده از روش های باستان شناسی، اتیولوژی، قومی – تاریخی، مطالعات فرهنگی آگوس سونیوتو به طرز ماهرانه ای مجموعه ای از نقش های اصلی علما را در گسترش اسلام در اندونزی نشان می دهد.

عنوان کتاب: اطلس ولی سونگو: اولین کتابی است که ولی سونگو را به عنوان یک واقعیت تاریخی آشکار می کند

نویسنده: آگوس سونیوتو

ناشر: پوستاکا ایمان (Pustaka IIMaN)

سال انتشار: جولای ۲۰۱۲

صفحات: XII و ۴۰۶ صفحه

قیمت: ۲۶۹.۰۰۰ روپیه

کتاب های مربوط به ولی سونگو (اولیای نه گانه) به طور گسترده در جامعه پخش شده است. برخی با افسانه ها آمیخته شده اند، برخی از واقعیت های تاریخی هستند. این کتاب می کوشد تا ولی سونگو را صرفاً به عنوان یک واقعیت غیرقابل انکار تاریخی قرار دهد. با استفاده از روش های باستان شناسی، اتیولوژی، قومی – تاریخی، مطالعات فرهنگی آگوس سونیوتو به طرز ماهرانه ای مجموعه ای از نقش های اصلی علما را در گسترش اسلام در اندونزی نشان می دهد.

این کتاب شایسته است در میان تلاش سیستماتیک برای پاک کردن نقش ولی سونگو در گسترش اسلام در اندونزی منتشر شود. از نظر ایدئولوژیک، کتاب اطلس ولی سونگو قادر است پاسخی برای اندیشه های وهابی که غالباً نقش ولی سونگو را در اسلامی سازی اندونزی نسبت می دهند، ارائه دهد. اطلاعات جدید ارائه شده توسط این کتاب به خوانندگان واقعاً دقیق و به روشی جامع و سیستمی ارائه شده است. این کتاب همچنین سرشار از اطلاعات جدید بین فرهنگی و جهانی است.

این کتاب نه تنها اطلاعاتی را در مورد آنچه ولی سونگو تاکنون در نظر گرفته ارائه می دهد. این کتاب به طور آموزنده نشان می دهد که اسلام قبلاً از زمان شیخ سوباکیر در دوران ماتارام هندو، شیخ شمس الدین وصل کبری در زمان پادشاهی کِدیری تا به فاطمه بنت میمون، در تبلیغ های علما حضور داشته است. با این حال، بر خلاف اثر پروفسور ازیو مردی عذرا در "شبکه علمای خاورمیانه و مجمع الجزایر در قرون ۱۷ و ۱۸

که از نقش اسلام در دوران سریویجایا نام می برد، کتاب اطلس ولی سونگو، منابع تاریخی از اخبار چین که سفرای مسلمان سریویجایا با نام های عربی در انجام مأموریت دیپلماتیک بین سریویجایا و چین بودند، ذکر نکرده است.

در این کتاب همچنین حقایق مقدماتی در مورد اسلام که مدتها قبل از سامودرا پاسای در پرلاک وجود داشته و همچنین اسلام در باروس که مقدمه ای برای گسترش اسلام در مجمع الجزایر بود، توضیح داده نشده است. به نظر می رسد که این کتاب بر ویژگی های جاوا محور تاریخ اسلامی تأکید شده است به این معنا که به نظر می رسد تمرکز تاریخ اسلام بر جاوه از دوران ماتارام هندو تا دوره ماجاپاهیت باشد. در خارج از جاوا یک نقطه اشتراکی وجود دارد، یعنی نقش پاسای مانند سلطان ملک الصالح که به طور خلاصه در این کتاب نیز ذکر شده است. اما بخشی از مسلمانان چینی و مسلمانان چم (چامپا) با تأثیر قابل توجهی در رابطه فرهنگی و ژنتیکی با اولیا و حاکمان ماجاپاهیت نوشته شده است.

منابع تجزیه و تحلیل از فیبر، تواریخ تا کتیبه جالب و کامل هستند. تصاویر و حقایق در قالب تصاویر و عکس های اصلی کم و بیش می توانند جزئیاتی را نشان دهند که ولی سونگو نه افسانه است و نه داستان مردمی بی واقعیت. اما تحلیل تاریخی آن باعث نمی شود که جهت مطالعات تاریخی معطوف به اثبات حقایق باشد. تواریخ و کتیبه که در مونولوژی تاریخی مدرن دیگر به عنوان آثار تاریخی به حساب نمی آیند، هنوز هم در تمرکز مطالعه این کتاب قوی هستند. به نظر می رسد تحلیل های بین بخشی و بحث های گفتمانی در تواریخ و کتیبه آمیخته با افسانه ها برای تقویت تاریخ باقی گذاشته شده است.

به طور کلی، این کتاب توانسته است نشان دهد که ولی سونگو وجود دارد و در تاریخی بودن اندونزی هدفمند است. جهت واقعی معتبر و قانع کننده است، زیرا از آثار فرهنگی ثبت شده، الگوهای فکری، آثار مکتوب، آثار معماری و اصول مذهبی سنی مشهور است.

مطالعه در مورد شیخ سیتی جنار همچنین جالب است که می توان ردیابی کرد، یعنی اینکه تأکید شده است که شیخ سیتی جنار و سلف وی، داتوک کهفی پیشگامان شیعه باطنیه در اندونزی هستند. نتیجه ای که به نظر می رسد باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد، زیرا اصل حلول، وحدت یا اتحاد در مفهوم ساساهی (شهادت) و شیخ سیتی جنار هنوز مورد بحث طولانی تصوف فلسفی قرار می گیرد.

آیا درست است که ساساهیدان (اوراد شهادت) نمادی از وحدت الوجود به سبک تسوف فلسفی است. آیا مفهوم شاهد یا شهید (شهادت) در واقع بیش از وحدت الشهود (وحدت شهادت) به سبک اهل سنت، مضمونی جهانی است. به نظر می رسد گفتگوهای تاریخی باید در انتشار آینده این کتاب جستجو شود تا جامعیت قابل اعتمادی از مفاهیم تاریخی ایجاد شود. این کتاب در صورت بررسی منابع تاریخی از غرب و شرق نیز مؤثرتر خواهد بود، زیرا اسلام در اخبار جهان از زمانی که اخبار فارسی، عربی، هند و چین به عنوان

جریان پویایی تاریخی همراه آن بوده اند، وجود داشته است. کتابهایی از عجایب الهند برای تعیین نقشه تبلیغ قبل از ولی سونگو قابل تأمل هستند، به طوری که این کتاب می تواند واقعاً ثابت کند که ولی سونگو شخصیت جداگانه ای از الگوی تاریخی قبلی نیست.

به نظر می رسد که اگر این کتاب را بخوانید، بازسازی تاریخ مجمع الجزایر جالب تر خواهد بود، به ویژه اگر مربوط به کتاب های جدیدی درباره تاریخ اسلامی مجمع الجزایر باشد. به عنوان مثال، یک کتاب تخریب تاریخی که اخیراً قبل از کتاب اطلس ولی سونگو منتشر شده است، یعنی واقعیت و داستان تاریخی توسط سید نقیب العطاس که همچنین اطلاعات جدیدی را ارائه می دهد که مجمع الجزایر در زمان پیامبر (ص) شناخته شده بود.

در نتیجه، باید به تلاشهای آگوس سونیوتو برای تسهیل زندگی سازنده اسلام نوسانتارا احترام گذاشت. ما سخنان مرحوم کونتوویجویو را در کتاب روش شناسی تاریخی (۱۹۹۴) یادآوری می کنیم که می تواند تاریخ توسط افرادی غیر مورخ نوشته بشود. آگوس سونیوتو یک دانش آموز خالص تاریخ است، بدون اینکه هرگز مدرک دانشگاهی در آموزش تاریخ بگیرد. تحصیلات وی در هنرهای زیبا (تجسمی) و فوق لیسانس در تحصیل خارج از مدرسه است. با این حال، آگوس سونیوتو یک دانشمند نمونه اولیه است که در معرض دوگانگی قرار دارد که تاریخ باید توسط دانشگاهیان تاریخی نوشته شود. مورخان کسانی هستند که می توانند حقیقتاً تاریخ را مطالعه کنند و آن را برای جهانیان بنویسند.

منبع:

https://harian-oftheday.blogspot.com/۲۰۱۳/۰۱/buku-of-day-atlas-wali-songo-buku.html

کد خبر 5620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =